Hakukoneoptimointi / Kotisivujen optimointi

Laadukas hakukoneoptimointi parantaa kotisivujesi laatua ja tuo ostavia asiakkaita. Kotisivujen optimointi on hakusanamainonnan lisäksi toinen tapa saada yrityksesi Googlen hakutulosten kärkeen. Googlen osuus kaikista hakukoneista on ylivoimaisesti merkittävin (yli 90 %). Myös Googlen tärkein kilpailija eli Microsoftin Bing-hakukone arvostaa monia samoja asioita kuin Google, joten hakukoneoptimointitoimet nostavat sijoitustasi myös siellä ja muissa hakukoneissa. Optimoinnin avulla sivustosi näkyy hakukoneissa käyttäjälle haluttujen hakusanojen lisäksi monipuolisemmin eli pidemmillä fraaseilla.

Kotisivujen optimointi on itse asiassa maksettua mainontaa tehokkaampi tapa hankkia potentiaalista asiakasliikennettä verkkosivuille siksi, että se johtaa huomattavasti useammin kauppaan. Ammattilaisen tekemä optimointi tuo hyvien hakukonesijoitusten lisäksi paremman asiakaskokemuksen, kun sivuston kokonaisvaltainen laatu paranee. Moni markkinoinnin ammattilainen pitääkin hakukoneoptimointia tehokkaimpana digitaalisen markkinoinnin muotona. Hakusanamainonnan tapaan asiakas ohjataan kotisivuillesi, joka on kaiken mainostamisen kivijalka ja perusta. Ero hakusanamainontaan on se, että itse klikit eli kotisivuliikenne ei enää maksa mitään.

Optimointi ei ole kertakauppaa. Se on pitkäjänteistä yhteistyötä. Halvalla ei saa hyvää, pitää tässä enemmän kuin paikkansa. Kuulemme usein yrittäjiltä, että halvalla hintalapulla tehty kotisivu pitäisi olla optimoitu, mutta totuus onkin toinen. Tai päinvastoin, kovalla hinnalla tehty sivusto ei olekaan optimoitu, vaikka olisi pitänyt olla.

Mitä optimointi on?

Google arvostaa hyviä sisältöjä. Googlen hakurobotti käy nopeasti läpi sivuston teknisen rakenteen, kuten otsikot ja alaotsikot, titlet ja metatiedot, keskittymättä kuitenkaan sivustolla esitettyihin näkemyksiin, kertomuksiin tai kuviin. Jotta hakurobotti saa tarvitsemansa tiedot ja ymmärtää sivuston arvon, täytyy sivusto rakentaa tiettyjen periaatteiden mukaan. Sivun sisäisissä linkityksissä, navigaatiossa ja toiminnallisuuksissa tulee pyrkiä selkeyteen ja yhtenäisyyteen. Sivun sisältö kannattaa järjestää aiheittain ja jokaisella alasivulla on oltava hyvä URL. Sivun titlen, URL:n ja pääotsikon tulee sisältää tärkein/tärkeimmät avainsanasi tai fraasisi. Sivulta ulospäin lähtevät linkit ja sivun sisälle osoittavat linkit antavat sivustolle myös lisävoimaa. Edellä mainittujen asioiden lisäksi hakukoneoptimointiin kuuluu monta pientä asiaa, jotka tulee ottaa huomioon parhaan lopputuloksen saamiseksi.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä ja haasteellista työtä. Oman lisähaasteensa optimointiin tuo se, että hakukoneiden maailma on arvaamaton ja jatkuvasti muuttuva ympäristö, jossa pitää olla koko ajan valppaana. Nykypäivänä Google esimerkiksi arvostaa sivustoilla yhä enemmän liikkuva kuvaa, kuten erilaisia mainos- ja yritysvideoita.

Hyvän käsityksen www-sivujesi nykytilasta saat teettämällä nykytila-analyysin, joka tarjoaa selkeän kuvan siitä, miten kotisivusi optimoituvat eri hakukoneissa. Saat analyysin itsellesi ja voit hyödyntää sitä omissa optimointitoimissasi.

Toinen vaihtoehto on, että jätät optimointityön meidän huoleksi, jolloin tarjoamme käyttöösi ammattilaisen, joka kehittää sivustoasi kuukausittain. Tämä ammattilainen keskittyy yritykseesi ja asioit vain yhden yhteyshenkilön kanssa. Ei kannata laittaa montaa lusikkaa yhteen soppaan. Saat ammattitaitoista palvelua ja selkokielistä, säännöllistä raportointia. Me huolehdimme sivustosi sisällön laadukkaaksi ja myyväksi. Ja luonnollisesti pidämme sen sellaisena.

Kotisivujen nykytila-analyysi ja optimointi
alk. 990 eur + 149 eur/kk (+alv)

Kiinnostuitko?

Teemme tämän kaiken avaimet käteen -periaatteella. Ota yhteyttä, niin katsotaan yrityksellesi sopiva ratkaisu.