Siirry sisältöön

9 vinkkiä yrityksen somemarkkinointiin

Monet yritykset löytyvät nykyään sosiaalisesta mediasta. Löydytkö sinä? Rohkeimmat sanovat jopa, että jos et ole somessa, sinua ei ole olemassa. Sosiaalinen media on erittäin tehokas keino näkyvyyden lisäämiseen ja asiakkaiden sitouttamiseen. Siihen liittyy kuitenkin muutamia tärkeitä seikkoja, jotka kannattaa pitää mielessä, jotta yrityksen somemarkkinoinnista on aidosti hyötyä. Somen hyödyntäminen markkinoinnissa vaatii nimittäin työtä ja panostusta samalla tavalla kuin mikä tahansa muu liiketoimintasi osa-alue. Lue tästä artikkelista Ludian 9 vinkkiä, joiden avulla saat parhaan hyödyn irti yrityksesi somemarkkinoinnista.

 

1. Aseta somemarkkinoinnille tavoite

Aivan ensimmäiseksi mieti, mitä haluat somelta? Samoin kuin liiketoimintasi, myös yrityksesi somemarkkinointi on oltava tavoitteellista. Tavoitteita voi olla erilaisia riippuen yrityksen toimialasta. Kenties haluat vahvistaa yrityksen brändiä tai työnantajamielikuvaa tai perinteisesti hankkia liidejä ja kasvattaa myyntiä. Vältä kuitenkin liian yleisluontoisia päämääriä ja valitse konkreettisia, helposti mitattavia tavoitteita. Voit pyrkiä somemarkkinoinnilla esimerkiksi saamaan 50 liidiä kuussa tai kasvattamaan syksyn myyntiä 5 %.

Somen tavoitteiden on tarkoitus tukea koko yrityksen tavoitteita. Ilman tavoitetta on vaikea tehdä kunnollista somesuunnitelmaa ja arvioida, onko somepresenssillä mitään hyötyä yrityksellesi. Tutkimusten mukaan jopa kaksi kolmesta suomalaisesta yrityksestä tekee sisältömarkkinointia ilman selkeitä ja mitattavia tavoitteita. Tavoitteiden on tarkoitus ohjata tekemistä ja auttaa arvioimaan, mikä somemarkkinoinnin toimenpide toimii ja mikä ei. Ilman tavoitteita on myös hankala perustella investointeja yrityksen somemarkkinointiin.

 

2. Määrittele somemarkkinoinnille kohderyhmä

Kun tavoitteet on asetettu, niin seuraavaksi kannattaa pohtia, ketkä ovat kohderyhmääsi. Kenet haluat tavoittaa yrityksesi somemarkkinoinnilla? Hyvin monet yritykset viestivät somessa miettimättä kohderyhmää sen enempää, mikä voi lopulta näkyä muun muassa heikkona myyntinä, kun viesti menee kuuroille korville.

  • Mieti ostopersoonaa, minkä ikäinen hän on, missä asuu, mitä tekee työkseen?
  • Mieti sitten, millaista apua hän on vaille, mitä ratkaisuja yrityksesi tarjoaa tähän ongelmaan?

Pohdiskele näitä myös uusien asiakkaiden ja nykyisten asiakkaiden näkökulmasta. Sinulla voi siis olla useita eri kohderyhmiä, jolloin kannattaa huomata, ettei yksi viesti tavoita kaikkia kohderyhmiä. Jäljempänä on kerrottu lisää sisällöntuotannosta eri kohderyhmille. Mieti myös tarkkaan, mistä löydät asiakkaasi? Missä sosiaalisen median kanavissa he viettävät aikaa?

 

3. Valitse somemarkkinoinnin kanavat

Yrityksen somemarkkinoinnin kanavat - eri somekanavien kuvakkeita puhelimen näytöllä.Sosiaalisen median kanavia löytyy joka lähtöön ja uusiakin syntyy. Uutuudenviehätys voi houkutella liittymään kanavaan jos toiseenkin, mutta hetken huuman jälkeen tyrehtynyt sometili ei luo kovin vakuuttavaa kuvaa yrityksen toiminnasta. On myös turha käyttää aikaa yrityksen somemarkkinointiin kanavassa, jossa asiakkaasi eivät ole.

Mieti siis heti alkuun, mitä kanavia kohderyhmäsi suosivat ja mitkä ovat oleellisimmat kanavat yrityksesi liiketoiminnan kannalta? Kun kohderyhmä ja tavoite on selvillä, on helppo valita, mihin kanavaan lähdetään ja mihin taas ei.

 

  • Suomessa Facebook tavoittaa lähes 3 miljoonaa ihmistä ja käyttäjien keski-ikä on siellä 33 vuoden paikkeilla.
  • Instagram, Snapchat, YouTube ja TikTok puolestaan tavoittavat parhaiten nuoria, alle 24-vuotiaita käyttäjiä.
  • Twitterissä jaetaan paljon nopeaa informaatiota keskustelevassa muodossa.
  • LinkedIn on oiva paikka verkostoitumiseen, rekrytointiin ja B2B-markkinointiin.

Mikä näistä kanavista vastaisi parhaiten yrityksesi tarpeita?

Kun kanava on selvillä, on syytä miettiä, millainen sisältö siellä toimii ja mikä on kunkin kanavan oma sisäinen strategia. Kuvat ja videot ovat tehokkaampia kuin pelkät tekstijulkaisut, mutta kullakin kanavalla on omat toimintaperiaatteensa muun muassa linkkien jakamisen suhteen.

 

4. Tee sisältösuunnitelma

Yrityksen somemarkkinointi vaatii strategista suunnittelua. Sisällöt kannattaa sitoa yrityksen koko strategiaan, jotta yhtenäinen linja säilyy. Selkeä strategia myös helpottaa laadukkaan somemarkkinoinnin tekemistä ja tavoitteiden saavuttamista.

Sisältösuunnitelmaa varten sinun kannattaa laatia ihan kalenteri, vuosikello, johon kirjaat yrityksesi kannalta merkittävät tapahtumat, messut tai sesongit. Vuosikellon avulla sinun ei tarvitse joka vuosi aloittaa suunnittelua nollasta. Lisäksi voit kirjata aiheita, joista haluaisit kertoa asiakkaillesi. Kun laadit sisältöjä etukäteen valmiiksi, se helpottaa myös säännöllisen postaustahdin ylläpitämistä. Algoritmit nimittäin pitävät siitä, että sisältöjä tuotetaan ainakin muutaman kerran viikossa, mieluiten jopa joka päivä.

 

5. Tuota aktivoivaa somemarkkinointia

Kun tavoite, kohderyhmä ja kanavat ovat selvillä, päästään asian ytimeen, nimittäin sisällön tuottamiseen. Sehän on helppoa, sen kun vain silloin tällöin räpsäisee kuvan ja toivottelee mukavaa päivää kaikille. Onko näin? Puhutteleeko viesti kohderyhmiäsi? Saako se heidät reagoimaan? Auttaako se pääsemään myyntitavoitteisiisi? Tuskin.

Millainen sisältö sitten aktivoi käyttäjiä? Someen tullaan viettämään vapaa-aikaa, ei katsomaan mainoksia. Yrityksen somemarkkinoinnin tarkoituksena on julkaista sisältöä, joka tuottaa lisäarvoa kohderyhmille. Yrityksen kannattaa siis tuoda esiin aitoutta ja ihmisiä yrityksen takana.

  • Kerro vaikkapa tarinoita yrityksestäsi tai toiminnastasi, sillä tarinat herättävät tunteita ja jäävät paremmin mieleen.
  • Jaa vinkkejä ja ideoita, kerro tapahtumista, joihin yrityksesi osallistuu.
  • Jos pyrit työnantajamielikuvan kohottamiseen, kerro työpaikan arjesta.
  • Asiakastarinat ja referenssit kiinnostavat aina, ja aidot käyttäjäkokemukset toimivat parhaina suosittelijoina.

Tee yrityksestäsi helposti lähestyttävä ja käytä rentoa ilmaisutapaa. Tämä tuo seuraajille lisää tarttumapintaa yritykseen. Huomaa kuitenkin, että vaikka päätavoitteesi olisikin myynnin kasvattaminen, niin kaikki ihmiset, jotka sisältöjäsi lukevat, eivät ole ostamassa tuotettasi tai palveluasi juuri tällä hetkellä. Ei siis kannata koko ajan tuota sisältöä, joka viestii ”osta, osta, osta”. Ontot myyntilauseet jättävät seuraajat kylmiksi, ja ne voivat pahimmassa tapauksessa karkottaa asiakkaat.

Muista myös, että jokaisella käyttäjällä on omat mielenkiinnon kohteensa. Joku haluaa kuulla faktoja ja nähdä tilastoja, toinen taas lukea tarinoita kulissien takaa. Huomioi siis tämä sisällöntuotannossa, jotta voit puhutella erilaisia käyttäjäpersoonia. Suunnittele sisällöt myös niin, että ne kannustavat kommentoimaan ja reagoimaan. Mitä enemmän julkaisuusi reagoidaan, sitä paremman näkyvyyden se saa.

 

6. Älä unohda visuaalisuutta somemarkkinoinnissa

Yrityksen somemarkkinointi on visuaalinen käyntikortti - Henkilö pitää kädessään matkapuhelinta, jossa näkyy kokoelma valokuvia, ja taustalla on kannettava tietokone.Visuaalisuus on yrityksesi käyntikortti. Käytitpä sitten yhtä kanavaa tai useita, niin muista näyttää brändisi joka kanavassa yhteneväisellä tavalla. Käytä samoja värejä ja visuaalisia elementtejä, sillä yhtenäiset kuvat ja houkutteleva värimaailma vetävät puoleensa. Kun kussakin kanavassa on johdonmukainen ilme, asiakkaan on helppo tunnistaa, mistä yrityksestä on kyse.

Visuaalinen, viihdyttävä ja näyttävä sisältö myös leviää netissä tehokkaimmin ja saa parhaiten näkyvyyttä. Visuaalisia sisältöjä jaetaan huomattavasti enemmän kuin pelkkiä tekstisisältöjä. Visuaaliset ilmaisut myös ymmärretään nopeammin. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla virtuoosimainen Photoshoppaaja, vaan jo netissä olevilla kuvankäsittelyohjelmilla, kuten Canvalla, saat erittäin laadukasta jälkeä yrityksesi somemarkkinointia varten.

 

7. Testaa, testaa ja testaa

Yrityksen somemarkkinointi edellyttää testausta ja mittaamista - kannettavan tietokoneen ruudulla värikkäitä pylväs- ja ympyräkaavioita.

Kilpailu informaatiotulvassa on erittäin kovaa. Mielenkiinto pitää herättää muutamassa sekunnissa. Jos käyttäjä ei kiinnostu viestistäsi, hän siirtyy seuraavaan ja tilaisuutesi on menetetty. Kannattaa siis tutkia ja analysoida, millainen viesti toimii ja mikä ei. Perehdy myös kunkin kanavan algoritmeihin eli mekanismiin, jonka perusteella viestisi saa näkyvyyttä. Algoritmit ovat olennainen asia somemarkkinointia tehdessä. Muista myös, että joitakin vuosia sitten toimineet sisällöt eivät välttämättä toimi enää tänä päivänä. Trendit päivittyvät hurjaa vauhtia kohderyhmien mukana.

Tarkastele myös, mitkä ovat optimaaliset postausajat. Onko kohderyhmäsi linjoilla iltaisin vai aamuisin? Joillakin toimii sunnuntai-ilta, toisilla maanantai-aamu. Tämän saat selville testaamalla eri julkaisuaikoja. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun tarvitsisi istua tietokoneen ääressä iltamyöhään tai kesken työpäivän. Voit hyödyntää sosiaalisen median hallintaohjelmia, joiden avulla julkaisuja voi ajastaa valmiiksi.

Jos teet maksullista mainontaa, kannattaa tehdä erilaisia mainosversioita, jotka pyörivät somessa samaan aikaan. Käytä yhdessä versiossa vaikka staattista kuvaa ja toisessa videota ja vertaile niistä saatuja tuloksia keskenään. Tulosten seuraaminen on algoritmien lisäksi olennainen osa yrityksen somemarkkinointia, samoin toiminnan muuttaminen tulosten perusteella. Jos huomaat, että jokin sisältö ei toimi, jatka paremmin toimivan sisällön kanssa.

 

8. Kierrätä somemarkkinoinnin sisältöjä

Pyörää ei tarvitse aina keksiä uudelleen. Yrityksen somemarkkinointi voi tuntua uuvuttavalta, jos joka päivä pitäisi keksiä jotain uutta sanottavaa. Voit kuitenkin hyvin kierrättää vanhoja aiheita, nostaa niitä uudestaan esille tai kertoa niistä hieman erilaisesta näkökulmasta. Jos saat tiuhaan uusia seuraajia, he eivät ole välttämättä nähneet vanhoja postauksiasi. Eivätkä kaikki nykyisetkään seuraajasi ole nähneet kaikkia sisältöjäsi, sillä esimerkiksi Facebookin yrityssivun seuraajista vain noin 10 – 15 % näkee julkaisut, ellei niitä erikseen markkinoida. Vaikka sanotaan, että netillä on pitkä muisti, niin somella ei. Ilmiötä tulee ja menee, eivätkä käyttäjät voi millään muistaa kaikkia postauksiasi.

Kierrätyksessä voit hyödyntää vaikkapa seuraavaa ajattelutapaa. Miten kerrot tuotteestasi tai palvelustasi henkilölle, joka ei ole aiemmin kuullut niistä? Miten kerrot niistä henkilölle, joka on jo kuullut niistä, mutta ei tiedä, miten hyödyntäisi niitä omassa arjessaan? Ja miten kerrot niistä henkilölle, joka kenties vertailee niitä muiden yritysten tuotteisiin tai palveluihin? Mitä argumentteja käytät?

 

9. Ole sosiaalinen somessa

Sosiaalinen somemarkkinointi - vaalealla puupöydällä matkapuhelin ja sen yläpuolella pinkkejä ajatuskuplia.Monet yritykset pitävät sosiaalista mediaa vain sisällönjakamispaikkana. Mutta some on nimensä mukaisesti sosiaalinen paikka. Yrityksen somemarkkinointia ei voi toteuttaa, jos ei ole valmis myös kommunikoimaan asiakkaiden kanssa somen välityksellä. Pidä mielessä, että sosiaalinen media on yksi yrityksesi asiakaspalvelukanavista. Sitä kautta saadut yhteydenotot ovat aivan yhtä tärkeitä kuin puhelinsoitot tai sähköpostitiedustelut.

Muista siis reagoida kommentteihin sekä vastata kysymyksiin ja yksityisviesteihin. Seuraajat myös odottavat, että huomioit heitä. Aloita mielenkiintoisia keskusteluita ja pyydä mielipiteitä. Pyri aitoon vuorovaikutukseen käyttäjien kanssa ja luo sitouttavaa sisältöä. Voit myös jakaa muiden yritysten sisältöjä, jos se sopii sisältösuunnitelmaasi.

 

Jos sinua mietityttää, että onko markkinoinnista ylipäätään mitään hyötyä, kannattaa lukaista tämä blogitekstimme. Markkinointiin tehdyt investoinnit voivat nimittäin näkyä moninkertaisina yrityksen liikevaihdossa.

Somemarkkinointi itsessään on laaja paketti, joka vaatii aikaa ja panostusta. Some-kanavia on paljon, ja suunnitelmallinen sisällöntuottaminen niihin voi tuntua varsin työläältä. Jos haluat mieluummin keskittyä oman yrityksesi ydintoimintaan ja tehdä sitä, missä itse olet paras, anna meidän huolehtia somenäkyvyydestäsi. Meidän somemarkkinoinnin asiantuntijoidemme avulla saavutat oikeat kohderyhmät tehokkaasti ja pääset tavoitteisiisi. Lue täältä lisää esimerkiksi Facebook-mainonnan palveluistamme. Meiltä saat myös laadukkaat valokuvat yrityksesi somemarkkinointiin.

 

Ota yhteyttä, niin luodaan yhdessä yrityksellesi toimiva sosiaalisen median strategia.

Sini Lakanen

Sini Lakanen on Ludian markkinointiviestinnän harjoittelija, joka intoilee eri kielistä ja viehättyy datan analysoinnista. Vapaa-aika kuluu maalla, merellä ja ilmassa, pyörän selässä, tanssilattialla tai pora kädessä.

Saatamme nauhoittaa Ludialta lähteviä puheluita koulutus- ja laaduntarkkailutarkoituksiin.