Ludian tarina

Printtiluettelosta nettihakemistoon, josta loikka verkkosivuihin.

Nyt aallonharjalla digi- ja mobiilimainonnan pyörteissä, tulevaisuudessa huipulle tähdäten!

1997-2001 Mistä kaikki alkoi?

Luettelomedian tarina sai alkunsa Turussa vuonna 1997. Perustajilla oli selkeä näkemys Luettelomedian tuotteesta ja palvelusta. Tätä visiota lähdettiin viemään eteenpäin innolla, minkä tuloksena julkaistiin ensimmäinen alueellinen B2B-yrityspuhelinluettelo Kymen seudulla 1998. Se oli menestys, joten alkutaipaleella lähdettiin julkaisemaan kahta painettua B2B-luetteloa yrityksien ammattikäyttöön. Luettelot olivat nimeltään Rakennustele ja Metallitele, josta tuli myöhemmin Teollisuustele. Luetteloiden jakelu laajennettiin valtakunnalliseksi  1999.

Luetteloiden käyttäjät pitivät niiden parhaimpina puolina helppokäyttöisyyttä, selkeyttä, luotettavuutta sekä kattavaa jakelua oman alan päättäjille. Luettelot antoivat juuri sitä näkyvyyttä, mitä yritykset olivat toiminnan kehittämisen ja myynnin parantamiseksi näihin aikoihin tarvinneet.

alueinfo-vino
KuvakollaasiYIT

2002-2009 Digiaikaan siirtyminen

Seuraava harppaus toiminnassa oli digiaikaan siirtyminen, kun Teollisuustele-luettelon rinnalle otettiin vuonna 2002 käyttöön nettihakemisto Luettelomedia.fi, joka kattoi ja kattaa edelleen sekä rakennus- että teollisuusalan yritykset (rakennustele.fi ja teollisuustele.fi).

Vuonna 2005 Luettelomediasta tuli toimialansa edelläkävijä, kun sen tuotteisiin lisättiin Mobiililuettelo -sovellus, joka toimi taskukokoisena Rakennustele-luettelona. Sovelluksen avulla pystyi kuljettamaan mukanaan tärkeimpiä rakennusalan yhteystietoja ilman, että tarvitsi internet-yhteyttä. Sovellus oli vahvasti aikaansa edellä!

Luettelomedia.fi-palvelun käyttämälle hakukoneelle myönnettiin patentti vuonna 2009. Hakukone käyttää ainutlaatuista hakutekniikkaa, jonka avulla se löytää tietoa ja asiasanoja myös yrityksen omilta nettisivuilta.

2010-2014 Uusien tuotteiden aika

Luettelomedia.fi-hakupalvelun sisälle luotiin Markkinapaikka vuonna 2010, missä yritykset voivat ilmoittaa, ostaa ja myydä tuotteitaan ja palveluitaan. Yrityssivun lisäksi myös Markkinapaikka-ilmoituksissa käytetyt asiasanat optimoituvat eri hakukoneissa (esim. Google) ja näin yrityksen ilmoitus löytyy luonnollisten hakutulosten joukosta.

Luettelomedia kulki määrätietoisesti eteenpäin, ja vuonna 2012 otettiin myyntiin ja tuotantoon kotisivujen valmistus sekä ylläpito. Heti parin vuoden sisällä vuonna 2014 myytäviin tuotteisiin lisättiin Google Adwords -hakusanamainonta.

tarina_responsiivisuus

2015-2016 Toiminnan kehittäminen ja tehostaminen

Tuotteita ja palveluja nykyaikaistettiin sekä lähdettiin kehittämään niitä vieläkin paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Luettelomedia otti vuonna 2015 ison askeleen kohti digi- ja mobiilimainontaa. Vuoden aikana tuotteisiin lisättiin kotisivujen optimointi, Facebook-mainonta ja Google Display -mainonta.

Vuosi 2016 oli yritykselle toiminnan kehittämisen ja tehostamisen vuosi. Vuoden aikana uudistettiin ja luotiin suunnitelmallisempaa strategiaa, mikä olikin tarpeellista muutosten ja tuoteuudistusten myötä. Vuoden uusina tuotteina olivat mm. mainos- ja yritysvideot sekä YouTube-mainonta.  Lisäksi palveluita pystyttiin tuottamaan asiakkaille entistäkin paremmin ja henkilökohtaisemmin. Mottona nopeaa ja ketterää palvelua!

2017- Yrityksen uudistunut ilme ja matka kohti huippua

Vuoden 2017 alussa Luettelomedia sai uuden ja nykyaikaisen ilmeen, kun Luettelomedian brändi uudistettiin ja samalla otettiin käyttöön aputoiminimi Digikumppani Ludia.

Vahva panostus asiakaslähtöisyyteen: asiakkaat voivat keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, kun Digikumppani Ludia auttaa yrityksiä myynnin ja mainonnan asioissa sekä niiden kehittämisessä.

Ludian tavoitteena on kasvaa ja kehittyä yhtiönä sekä digimainonnan ammattilaisena. Digikumppani Ludian matka kohti huippua jatkuu!

uudet-tuotteet
Tarina_aikajana