Siirry sisältöön

Mistä verkkokaupan hinta muodostuu?

Verkkokaupasta on muodostunut todella suosittu myyntikanava lyhyessä ajassa. Monet yrittäjät ovat heränneet verkkokaupan tuomiin mahdollisuuksiin, ja verkkokauppa onkin nykyään myös erittäin helppo perustaa. Moni mielellään kuitenkin ulkoistaa verkkokaupan perustamisen ammattilaisille, jotta saa sen kerralla kuntoon.

Taustalla saattaa silti kyteä ajatus, että kyllähän pienen verkkokaupan nyt pitäisi muutamalla satasella saada. Verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitoon tarvitaan kuitenkin hieman isompi investointi. Mitkä kaikki asiat verkkokaupan hintaan vaikuttavat? Mistä verkkokaupan hinta muodostuu?

 

”Kyllähän pienen verkkokaupan nyt pitäisi muutamalla satasella saada?”

 

Verkkokauppa-alusta on vain yksi osa verkkokaupan hinnasta

Aivan ensimmäiseksi verkkokaupan hintaan vaikuttaa luonnollisesti käytettävä verkkokauppa-alusta. Palveluntarjoajia on useampia ja kullakin on oma hinnoittelutapansa. Parhaimmillaan alustan saa täysin ilmaiseksi, mutta sellaisen kanssa ei välttämättä kovin pitkälle pötkitä.

Yleisimpiä ns. valmiskauppa-alustoja ovat mm. MyCashFlow, Vilkas ja Shopify, joilla pääsee helposti ja nopeasti alkuun, mutta jotka sitovat sinut kyseiseen toimittajaan ja hinnoitteluun. Tekninen puoli on myös melkoisen rajoitettua.

Woocommerce, joka löytyy myös Ludian valikoimista, on puolestaan yksi suosituimmista avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alustoista. Sitä voidaan muokata vapaasti ja se on todella joustava esimerkiksi liiketoiminnan kasvaessa tai kansainvälistyessä.

 

Alustaa valitessa kannattaakin miettiä yrityksen tulevaisuutta. Aiotko jossain vaiheessa tehdä kansainvälistä kauppaa vai pitäydytkö Suomen markkinoilla? Kasvaako liiketoimintasi vai jatkatko pienemmällä tuotevalikoimalla? Näin valitset heti yrityksesi tarpeisiin sopivan alustan etkä joudu maksamaan verkkokaupan perustamisesta ja koodaamisesta useita kertoja.

 

Käyttöliittymän toteutus vaikuttaa eniten verkkokaupan hintaan

Kun sopiva alusta on valittu, hankitaan oma verkkotunnus ja varataan palvelintila, jolla verkkokauppaa pyöritetään. Kun hankit sivuston ammattilaiselta, nämä kuuluvat yleensä palvelun hintaan, etkä joudu itse näitä miettimään.

Tämän jälkeen alkaa vasta todellinen työ verkkokaupan kanssa. Verkkokaupan visuaalinen ilme vaikuttaa ostokokemukseen yhtä paljon kuin toimiva sivusto, joten siinä ei kannata säästellä. Käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus on suuritöisin vaihe, joka luonnollisesti vaikuttaa eniten verkkokaupan hintaan. Jos olet päätynyt valmiskauppa-alustaan, valittavanasi on yleensä muutama vaihtoehto, kun taas Woocommercessa periaatteessa kaikki on mahdollista.

Kun päätät panostaa hyvään ja monipuoliseen, ammattilaisen toteuttamaan verkkokauppaan, saat houkuteltua asiakkaita ja pääset kasvattamaan liiketoimintaasi. Aluksi graafinen suunnittelija ja sisällöntuottaja miettivät kanssasi huolellisesti, millainen ilme ja sisältö kuvastaa yritystäsi parhaiten ja houkuttelee asiakkaita. Jos olet aloitteleva yrittäjä, graafikko voi myös suunnitella yrityksellesi logon. Tiimi toteuttaa yksilöllisen visuaalisen ilmeen juuri sinun toiveittesi muka

Valokuvaaja kuvaa verkkokaupan tuotteita

isesti.

Verkkokaupassa kannattaa käyttää laadukkaita ja ennen kaikkea omia valokuvia, ei kuvapankkikuvia. Ammattikuvaaja ottaa tuotteistasi ja palveluistasi tyylikkäät kuvat, käsittelee ne ja valmistelee verkkokauppaan sopivaksi. Selkeät ja mielenkiintoiset tuote- ja palvelukuvat ovat avain tehokkaaseen verkkokaupankäyntiin.

Kun kuvitus on kunnossa, sisällöntuottaja suunnittelee verkkokauppaasi informatiiviset tekstit, jotka myös herättävät asiakkaiden mielenkiinnon. Hän varmistaa, että tekstit ja tuotekuvaukset ovat hakukoneystävällisiä ja huolehtii, että verkkokaupan metadata on kunnossa. Näin verkkokauppasi nousee Googlessa mahdollisimman hyvin esiin.

 

Käyttöliittymäsuunnittelu sisältää myös eri toiminnallisuuksien työstämisen ja testaamisen, jotta kaikki toimii niin kuin pitääkin.

  • Mitkä maksu- ja toimitustavat kauppaan integroidaan?
  • Tarvitaanko varastokirjanpitoa, alennuskenttiä, uutiskirjemahdollisuutta tai muita vastaavia toimintoja
  • Millaisia painikkeita sivustolla käytetään ja miten ne sijoitellaan?
  • Millaisia lomakkeita sivuilta löytyy?
  • Miltä verkkokaupan ostoskori ja Kassa-sivu näyttää?

 

Kun visuaalinen ilme on valmis ja verkkokauppa on julkaistu, jäljelle jää vielä sivuston lisääminen tekniseen ylläpitoon sekä kauppiastunnusten luonti. Lisäksi huolehditaan, että sivuston tietoturva pysyy ajan tasalla ja että sivustosta on ajantasaiset varmuuskopiot – varmuuden vuoksi.  Ethän halua, että arvokas työ katoaa tuhkana tuuleen, jos verkkokauppa-alustaan tulee jokin tekninen vika.

 

Integraatiot voivat nostaa verkkokaupan hintaa

Joskus verkkokauppasi voi vaatia haastaviakin integraatioita muihin järjestelmiin, ja näiden rajapintojen rakentaminen voi maksaa useita tonneja. Integraatioita voidaan rakentaa esimerkiksi erilaisiin taustajärjestelmiin, kuten

  • kirjanpito-ohjelmiin
  • asiakashallinta- tai toiminnanohjausjärjestelmiin tai
  • kivijalkakaupan kassajärjestelmään.

Et välttämättä tarvitse näitä heti alussa, mutta jos liiketoimintasi kasvaa, integraatioiden avulla helpotat työtäsi merkittävästi. Osa integraatioista voi löytyä maksullisesti jo valmiina, mutta siitä huolimatta, ne tarvitsevat aika usein koodaustyötä, jotta integraatio saadaan toimimaan juuri sinun sivustollasi oikein.

 

Älä unohda verkkokaupan markkinointia

Kun verkkokauppa on pystyssä, saatat huokaista helpotuksesta, mutta vielä ei ole aika levätä. Vaikka tuotteesi olisi miten loistava, kauppa ei käy, jos kukaan ei tiedä kaupastasi. Kannattaa siis panostaa markkinointiin.

Mainoskampanjat sosiaalisessa mediassa ja Googlen hakusanamainonta ovat erinomaisia keinoja tunnettuuden lisäämiseen. Mainontaa ei kannata kuitenkaan tehdä tyyliin ”osta ja unohda”, vaan se vaatii jatkuvaa seurantaa ja optimointia. Kun annat ammattilaisen hoitaa mainonnan koukerot puolestasi, saat itse keskittyä verkkokauppasi pyörittämiseen.

 

Verkkokaupan hinta koostuu siis hyvin monesta palasesta, jotka ovat erittäin tärkeitä verkkokaupan menestyksen kannalta. Jos harkitset verkkokaupan perustamista, tutustu meidän verkkokauppa-palveluumme. Me suunnittelemme tyylikkäitä ja toimivia verkkokauppoja, jotka houkuttelevat asiakkaita ja saavat asiakkaasi ostamaan.

 

Sini Lakanen

Sini Lakanen on Ludian sisällöntuottaja, joka intoilee eri kielistä ja viehättyy datan analysoinnista. Vapaa-aika kuluu maalla, merellä ja ilmassa, pyörän selässä, tanssilattialla tai pora kädessä.

Saatamme nauhoittaa Ludialta lähteviä puheluita koulutus- ja laaduntarkkailutarkoituksiin.