Siirry sisältöön

Mitä graafinen suunnittelu on käytännössä?

Termi ”graafinen suunnittelu” on jo itsessään laaja käsite, mutta mitä se merkitsee käytännössä ja mitä esimerkiksi yrittäjän tarvitsee siitä tietää?

Graafiseen suunnitteluun kuuluu kaikki ulkoasuun liittyvä visuaalinen suunnittelu ja se auttaa tulkitsemaan laajasti eri viestejä ja informaatiota, joita tuodaan esille eri elementeillä, muodoilla, väreillä ja typografialla eli tekstin ja kirjainten asettelulla.

Yrityksen näkökulmasta graafista suunnittelua käytetään sen kaikissa ulkoiseen ja sisäiseen viestintään liittyvissä asioissa ihan logosta lähtien, joka on kiistatta yksi yrityksen tärkeimmistä tavoista tuoda esille liikeideaa, omaa alaa ja samalla erottua kilpailijoista omalla persoonallaan.
On hyvä myös muistaa, että yrityksen ulkoasua on suositeltavaa päivittää aika-ajoin, sillä yli 20 vuotta sitten suunniteltu ulkoasu, kuten logo ja markkinointimateriaali, voi luoda esimerkiksi mahdolliselle asiakkaalle vanhanaikaisen ja ajasta jälkeenjääneen kuvan yrityksestä – saako asiakas rahoilleen vastinetta ja ovatko yrityksen tuotteet ja palvelutkaan enää tätä päivää?

Yhtenäinen ja moderni ulkoasu kaikissa materiaaleissa ja medioissa, kuten kotisivut, esitteet, työvaatteet, käyntikortit ja muut materiaalit luovat ulkopuoliselle henkilölle tai taholle yhtenäisen ja ammattimaisen kuvan yrityksestä.

Olethan yhteydessä, kun kaipaat päivitystä yrityksesi visuaaliseen ilmeeseen tai jos haluat luoda jotain täysin uutta!

Sakari Honkanen

Kirjoittaja on Ludian graafinen suunnittelija.

Saatamme nauhoittaa Ludialta lähteviä puheluita koulutus- ja laaduntarkkailutarkoituksiin.