Siirry sisältöön

Onko muka pakko markkinoida?

Minkälainen markkinointi sopii meidän yrityksellemme tai onko meidän edes pakko markkinoida?

Markkinoinnin maailma on täynnä outoja sanoja ja termejä, kuten verkkosivustojen kehittäminen, graafinen suunnittelu, digimarkkinointi, markkinoinnin ja myynnin automaatio, viestintä, sisällöntuotanto, sisältömarkkinointi, SEO ja vielä se kaikkein vaikein eli brändi. Mistä PK-puolen yrittäjä tai johtaja voi tietää, mihin näistä kannattaa sijoittaa?

Usein kuuleekin lauseen: ”Markkinointia kuulemma pitäisi tehdä, mutta meillä kauppa käy muutenkin ihan kivasti ja asiakkaat tuntevat meidät, niin miksi nähdä vaivaa.” Tosiasiahan on, että jos kauppa käy, niin markkinointia on tehty ja jos asiakkaat tuntevat teidät, niin teillä on brändi.

Jos hommat rokkaavat nyt hyvin, kannattaa palata hieman taaksepäin ja pohtia, mitä on tullut tehtyä. Se kannattaa siitäkin syystä, että jos maailmalta tulee yhtäkkiä muutoksia, jotka mullistavat koko markkinat, niin olisi kiva tietää, mitä on tehty oikein, jotta se voitaisiin tehdä uudelleen. Hmm, tai jos osaisimme copy-pastettaa sen ”oikein-tehdyn-jutun” ja sitä kautta saada aivan uudenlaista kasvua.

Se, mitä tehdään ennen myyntiä, on markkinointia. Markkinoinnin idea on ainakin myyty sille yhdelle myyjälle, joka on myynyt sitä asiakkaille. Markkinoinnin ei ole tarkoituskaan olla päälle liimattua kuorrutetta, vaan kummuta juurikin sieltä yrittämisen ytimestä eli yritysjohdosta.

Brändi taas on se, miten asiakkaat teidät kokevat ja tuntevat. Miten voi sitten tietää, mitä asiakkaat ajattelevat? Eiväthän asiakkaat kerro, mitä mieltä he oikeasti ovat – ei ainakaan suoraan. Kyllä asiakkaat meille ulkopuolisille kertovat, kun osaamme oikein kysyä. Me osaamme kysyä myös teiltä yrittäjiltä ja johtajilta, minkälaisena te haluaisitte asiakkaiden kokevan palvelunne tai yrityksenne.

Se, mitä jää teidän tavoitteenne ja asiakkaiden mielikuvan väliin, on markkinoinnin kehittämistä. Se, mitä työkaluja ja tekniikoita siihen käytetään, on meidän osaamisalaamme. Me joko teemme tarvittavat markkinointitoimet teidän puolestanne (koska tiedämme, minne haluatte mennä) tai koulutamme teitä juuri sen verran kuin teidän tarvitsee osata ja tietää. Teidän ei tarvitse istua montaa viikonloppua webinaareissa tai lukea kuivia oppaita. Voitte rauhassa keskittyä juuri siihen duuniin, mistä asiakkaat teille maksavat ja missä te olette hyviä, koska me olemme hyviä omassa duunissamme.

Milja Salo

Kirjoittaja oli Ludian markkinoinnin asiantuntija sekä sisällöntuottaja 2020.

Saatamme nauhoittaa Ludialta lähteviä puheluita koulutus- ja laaduntarkkailutarkoituksiin.